Pjäser och dramatiker Länk 2022

Pjäserna som i april 2021 läggs upp på denna sida får bara spelas av ensembler som är anmälda till Länk. Därför kommer det att behövas ett lösenord för att ladda ner och läsa pjäserna. Lösenordet skickas till de som anmält intresse för Länk genom intresseanmälan i detta webbplats. Intresseanmälan (finns från september 2020) är på inget sätt bindande. När du eller din ensemble har beslutat att vara med i Länk 2022 och har valt pjäs (senast 20 september, 2021) skickar ni formulären ”pjäsanmälan” som kommer att finnas på webbsidan i samma flik som intresseanmälan.

Saga Björklund-Jönsson och Nicola Bremer – Saga Björklund Jönsson är kompositör, dramatiker, regissör och showartist. Född 1988 började hon sin scenkarriär som musikalartist och fortsatte senare även som regissör och kompositör. Hon började skriva musik vid 20års åldern och har sen dess komponerat musik och sånger till en mängt teaterföreställningar, bland dessa åååå snälla följ mig <3<3<3 på Riksteatern. Saga tillhör scenkonstkollektivet Bataljonen. Nicola Bremer är dramatiker och regissör, född 1989 med hemvist i norra Italien och verksam på tyskspråkiga teatrar såsom Stadsteatern i Dresden och Stadsteatern Konstanz. Tillsammans med Saga grundade Nicola scenkonstkompaniet The Mainstream Official, en vidareutveckling av deras musikprojekt med vilket de turnerat i Europa och mellanöstern.

Arbetstiteln: The shutdown – En grupp avatarer på en dataspelsplattform upplever en total shutdown i sitt digitaluniversum, men samarbetar för att få sin värld att börja snurra igen. När ungdomarna som spelade spelet vill träffas live för att fira segern, finner de att deras egen värld också har stängts ner. Oroliga föräldrar och syskon kämpar med att förstå innebörden av krisen samtidigt som ungdomarna försöker applicera lärdomarna från katastrofen i gamevärlden till den verklighet de upplever i nuet. Musik och sång kommer att vara väldigt närvarande i pjäsen och ger ensemblerna möjlighet att arbete med sånger och soundscapes efter förmåga och ambition.
Möjlig ensemble: 10-16 skådespelare 


Kristian Hallberg – Kristian är född 1982 i Malmö och är bosatt i Sundbyberg. Examinerades från Dramatiska Institutets dramatikerlinje 2010 och är sen dess en av Sveriges mest spelade unga dramatiker med verk uppförda på Folkteatern i Göteborg (Här skulle vi leva, tillsammans), Månteatern (Vi vet var du bor), Malmö Stadsteater (Dig kan man göra vad man vill med) Teater Galeasen (Variation), Unga Klara (Som man sår) och Unga Dramaten (Götgatan) för att nämna några få. Kristian har skrivit flera pjäser för unga vuxna och är känd redan av många som deltagit i Länk. Kristian blev 2019 mottagaren av svenska Ibsenpriset för att han, som juryn skriver, ”vågar syna sig själv och vårt samhälle” och ”avslöja den existentiella bråddjup under den vardag vi strävar med att uppehålla.” Driver också podcasten Rådjur i regnet.

Arbetstiteln: Neo – Ett nytt liv väntar Neo när han nu släpps ur fängelse efter ett betydande straff han fick efter att ha tänt eld på en flyktingförläggning. Neo har nya vänner, Mehmet tillexempel som blev hemlös den stunden förläggningen gick upp i rök. Och en ny flickvän, Julia, som skrivit brev till honom hela tiden han satt i finkan. Neo vill lämna nazistlivet bakom sig och bli med de goda i samhället. Men Julia och hennes vänner vill något annat, nämligen bevisa att de är lika djärva som sina nazistiska pojkvänner (eftersom brev till och från fängelse läsas av vakterna förstår inte Neo djupet av Julias politiskengagemang) genom att spränga kommunhuset! Och helst kommunalråd och anti-nazist Boel Pärson på kuppen. I Neos nya liv finns de som tror på hans omvandling, de som inte gör det och några som hoppas att han kan omvandlas tillbaka.
möjlig ensemble: 12-14 roller


Grete Havnesköld & Johanna Thor – Livet Bitch! Är en scenkonstverksamhet i Södertälje som bland annat verkar för att ge unga kvinnor, oavsett bakgrund, en plats i stadens kulturliv och offentliga rum. Sedan 2017 har de drivit Livet Bitch Studio, en teaterworkshop och laboratorium där materialet till deras verk arbetas fram i kollektiva processer. Dramatikerduon omvandlar sen materialet till pjäser. Tidigare pjäser är Deras RumDom där tjejerna och Täljes blivande brud (tillsammans med Rebecka Cardoso).

Arbetstiteln: Hunktävlingen – En mindre universitetsstad i Sverige. Under en blöt förfest i studentkorridoren har några tjejer just bestämt sig för att genomföra en s.k Hunktävling. På nattklubben senare poängsätts stadens män efter en rad kriterier såsom utseende, intelligens, social kompetens och ekonomisk status. En kille får särskilt låga poäng av tjejerna – han uppfyller ingen av Hunktävlingens kriterier. Samma natt tar han sitt liv i livesändning. På Incelforum världen över förklaras han till martyr. Hatet mot tjejerna som sägs ha orsakat hans död växer. I media blir han snabbt en symbol för den ensamma unga mannen, ständigt bortvald av kvinnor som bara väljer de lyckade männen. En lustfylld lek förvandlas plötsligt till en börda fylld av skuld och skam.
Möjlig ensemble: 8 till 11 roller


Rasmus Lindberg – Rasmus är dramatiker och regissör, född 1980, som sedan utexamineringen från Dramatiska Institutet bor och arbetar nära Norrbottensteater i Luleå. Genombrottet kom redan 2006 med pjäsen Dan då Dan dog som sattes upp på Jämtlands länsteater och översattes så småningom till flera språk för spel bl.a. i Frankrike och Tyskland. Ny pjäser och nya succéer följde och ledde till att Rasmus fick tilldelat Ibsenpriset 2013 och samma år fick uppdrag att skriva för Länk. Sannas sanna jag blev en mycket populär Länkpjäs 2014, gick på export till Finlands ”Länk”, Nuori Näyttämö, och spelas flitigt än idag. Rasmus har också prisats som regissör, både av sina egna och andras verk, och anlitats av Länk för att leda workshops under regihelgen. Det är ett nöje att få välkomna honom tillbaka.

Arbetstitel: finns inte än
Rasmus kastas för nuvarande mellan olika idéer men det kollektiva berättandet ligger som grund för dem alla. Skådespelarna är både sig själva och sina karaktärer och ömsar skinn alltefter pjäsens krav blir uppenbar. Det kan handla om en rollspelskväll som gått i överstyr, en teatergrupp som berättar en mycket sorglig kärlekshistoria eller en excentrisk parrelationsterapeut som anlitar en teatergrupp för att gestalta ett havererat förhållande. Det kommer att innefatta kärlek och svek. Det blir spel direkt ut mot publiken där vi kommer att återigen att få bekanta oss med Rasmus signum, en mycket drastisk och ofta svart humor.
Möjlig ensemble: 13-16 roller


Christoffer Mellgren – Christoffer (1980) är född och uppvuxen i Göteborg. Han utexaminerades från Dramatiska institutets dramatikerlinje 2006. Ungefär samtidigt flyttade Christoffer till Helsingfors i Finland och har sedan dess varit verksam där som dramatiker och dramaturg på bland annat Svenska teatern och Teater Viirus. Bland uppförda texter från senare år kan nämnas ”And Nobody Else But You” (2017), ett samarbete mellan YLEs svenska radioteater och Teater Viirus och ”Landet” (2017) på Svenska teatern, en pjäs som belönades med pris av Svenska litteratursällskapet och nominerades till det finländska Lea-priset. Christoffer är sedan 2018 verksamhetsledare för föreningen Labbet som arbetar för dramatik på svenska i Finland.

Att dela en kaka – Sex olika stora bitar om rättvisa Ett nerslag i rättvisans historia som belyser hur orättvis rättvisa egentligen kan vara. Vi umgås med filosofer från antiken, rollfigurer från Shakespeare, viktorianska sjömän, matematiker och vetenskapsmän med syfte att finna ut vad rättvisa egentligen består av, hur den bäst skapas och vilka strategier det behövs när man ska dela en kaka i ett antal lika stora bitar. Det är en mycket lekfull pjäs om ett allvarligt ämne som skrevs först för en professionell ensemble på Svenska teatern i Helsingfors men som passar utmärkt som en Länk pjäs. Den kommer garanterat att generera skratt och samtidigt få ensembler och publiken att känna sig lite smartare. Pjäsen vann 2019 års Boismanska pris för bästa finlandssvenska pjäs. Finns också på engelska.

Möjlig ensemble: 5-16 roller


Robin N. Spegel – Robin, född 1988, utexaminerades från dramatikerprogrammet vid Teaterhögskolan i Malmö i 2017 och klev direkt in på Riksteatern med manus till den hyllade produktionen Blod, svett och tårar i regi av Lisa Färnström. Tidigare hade hon gått manusutbildningen på Biskops Arnö och arbetat med flera fria grupper, framförallt hennes egna grupper CRUSH och Kvalitetsteatern, men även Bataljonen i Göteborg. Robin har också skrivit radioföljetong, gjort en DIY-julkalender på YouTube och undersökt live-streamad scenkonst. För ögonblicket arbetar Robin på en scendramatisering av Lukas Moodyssons film Fucking Åmål.

Arbetstiteln: Kollektivet
En släng-i-dörrar-fars om vänskap. Med inspiration från serier som Vänner och Never Have I Ever vill Robin skriva en komedi om fem-sex unga vuxna som bor tillsammans i ett kollektiv/studenthem. Gruppen är en spretig skara med olika bakgrund, drömmar och behov. Ingen känner någon sen tidigare utan jakten på billigt boende är det som fört dem samman. Efter mycket möda och konflikter har gruppen äntligen lärt sig leva tillsammans. Men då hotas de plötsligt av uppsägning. En inspektör ska komma redan imorgon.
möjlig ensemble: 7-9 roller