Pjäser och dramatiker Länk 2020

Pjäserna på denna sida får bara spelas av ensembler som är anmälda till Länk. Därför behövs det ett lösenord för att ladda ner och läsa pjäserna. Lösenordet skickas till de som anmält sitt intresse för Länk genom intresseanmälan på denna sida. Intresseanmälan är på inget sätt bindande. När du eller din ensemble har beslutat att vara med i Länk 2020 och har valt pjäs (senast 9 september, 2019) skickar ni formulären ”pjäsanmälan” som kommer att finnas på webbsidan i samma flik som intresseanmälan.

Anders Duus är en av Sveriges mest spelade nutida dramatiker och var med och startade Länk 2010 då han arbetade först som husdramatiker och sedan som dramaturg på Riksteatern. Anders skriver båda för unga och vuxna, har spelats på de flesta av Sveriges professionella teaterscener och utgår oftast från ett småstadsperspektiv inspirerat av sin uppväxt i Åmål. Anders första Länk pjäs, Hyenor spelas flitigt än idag och har översatts till norska, engelska och kantonesiska för spel i Norge och Hong Kong.

TANG utspelar sig i Sverige 2035. Världens oljeresurser har börjat sina och bensin och el är dyrt och hårt ransonerat. Två grupper av ungdomar råkar söka sig till samma villa i rikemanskvarteren för att slanga bensin ur en bil – men vilka behöver bensinen mest? Och vad ingen av dem räknat med är att villan inte är tom. Syskonen som bor där har nämligen bestämt sig för att ha en fest medan deras föräldrar är borta. Och när de upptäcker inkräktarna därute ställs allt på sin spets. TANG är en pjäs om konsekvenserna av vårt oljeberoende samhälle, om klass, kärlek, status och våld. Den ger möjligheter att fantisera runt en nära framtid, och leka med en hemmabyggd slang som influerats av kinesiska. Det blir en pjäs för ungefär fjorton skådespelare där flera roller lätt dubbleras, och där alla roller är könsneutrala.


Oda Fiskum är dramatiker, översättare och dramaturg, uppvuxen i Trondheim, Norge men numera bosatt i Sverige. Hon är utbildat på The Central Academy of Drama i Beijing där hon bodde i sex år. Oda har skrivit för barn och vuxen, både dramatik och musikteater. Hon arbetar nu på en opera som uppförs i Norge nästa år. Odas pjäser har spelats på flera teatrar och festivaler i Norge, Kina, Australien och andra ställen.

ÄNDA TILLS DU DÖR utspelar sig på ett kafé där döda själar väntar på återvinning eller reinkarnation. Här sitter en tusen år gammal viking, en Nazist som omkom under andra världskriget, Janis Joplin, Amy Winehouse, en revolutionär som ville störta kommunistpartiet och flera andra. Tåget till evigheten stannar endast gång per årtionde och alla sju sittplatser måste fyllas. Den kommer om fem dagar. Tre handläggare (eller änglar om man vill) försöker övertala kaféets gäster att stiga ombord. Det kan bli svårare än man tänkt sig. 12 – 13 skådespelare.


Projektet Migrants samlade tre dramatiker, en var från Norge, Finland och Sverige, som tillsammans skrev en pjäs om migration. Projektet drevs av Den Unga Scenen i Norge, Nuori Näyttämö i Finland och Riksteaterns Länk. Kulturkontakt Nord och Nordiska Kulturfonden gav ekonomiskt stöd. Agate Øksendal Kaupang är från Kristiansand i Norge, bor i Oslo och skriver båda prosa och pjäser. Felicia Ohly utexaminerades från dramatikerlinjen vid Teaterhögskolan i Malmö 2017. Hon är anställd som dramaturg på Malmö Stadsteatern och arbetar med sin egen frigrupp, Donna Donna. Otto Sandqvist kommer från Finland och utexaminerades 2017 med MA från Teaterakademin i Helsinki. Han jobbar som dramatiker och dramaturg i olika genre; teater, radio, dans och performance. Edward Buffalo Bromberg är projektledare för Länk, dramaturg, översättare och regissör.

NEVADALAND Klimat katastrofen har slagit till med full kraft i Europa. Tre Nordiska länder pooler sina kvarvarande resurser och bygger ett modellsamhälle baserade på hållbarhets principer. En kvartsmiljon människor för bo och arbetar där. Döpt efter det latinska ordet för snötäckt, vill Nevadaland vara ett ljus i mörkret, en vägvisare i en värld i hopplös förfall. Tyvärr blir landets styrande råd snart mer upptagen av sin egna välfärd än den plågade och desperata populationen utanför. En mur byggs runt landet för att skydda Nevadaland från alla de skulle egentligen ha hjälpt. På insidan växer missnöjet. Nevadaland skrevs för projektet Migrants, en gemensam projekt drivit av Norges Den Unga Scenen, Finlands Nuori Näyttämö och Riksteaterns Länk med stöd från Kulturkontakt Nord och Nordiska Kulturfonden. En första version av pjäsen spelades av en norsk-finsk-svensk ensemble på 14 personer i regi av Topi Marin med premiär 4 augusti 2018 i Tampere, Finland.



Alexandra Loonin
är dramatiker och dramaturg uppvuxen i Ångermanland. Hon gick dramatikerprogrammet vid Teaterhögskolan i Malmö där hon också nyligen tagit en masterexamen. Alexandra har skrivit drygt 10 pjäser som satts upp av fria grupper i Stockholm, Malmö och Köpenhamn samt på Malmö Stadsteater. För Riksteatern var hon en av manusförfattarna bakom föreställningen Sång för Välfärden.

KUNGEN ÄR DÖD är en modern fars om makt, klass och överlevnad. Här kämpar rojalistiska och socialistiska bönder, en impulsiv Drottning, strategiska löpare, oroliga hästar, trogna torn och en panikslagen Kung för att klara sig levande genom kriget. Det paktas, spioneras, improviseras och saboteras när lojaliteter sätts på spel. En komedi för upp till 16 skådespelare.


Lidija Praizovic är dramatiker, litteraturkritiker och författare. Hon har läst teatervetenskap, litteraturvetenskap på Stockholms Universitet och gick skrivarlinjen på Biskops Arnö. Hennes debut som dramatiker kom med True Colors / Hjärta mot hjärta på ung scen öst i Linköping. Lidijas andra pjäs, Pappas bil hade premiär på samma teatern 2017. Lidija skriver regelbundet litteratur- och kulturkritik på främst Aftonbladets kultursidor.

TOTAL TRANSFORMATION berättar om två lag eller crews som ”battlar” i danstävlingar. Tävlingarna organiseras av en YouTuber som utnyttjar den uppmärksamhet som tävlingarna genererar för egen vinning. Dansarna utnyttjas också i en lågintensiv krig mellan lagens olika tränare. Inför en riggad final mot överlägsna Masters of the Universe försöker laget Red Scars att bli starkare med hjälp av rituell magi. Tilltaget får oönskade kosekvenser. Pjäsen spelas med upp till fjorton skådespelare.


Gustav Tegby är född och uppvuxen i Umeå och har skrivit en tjugotal pjäser som spelats på bl.a. Uppsala Stadsteater, Malmö Stadsteater och  Dramaten. Han intresserar sig särskilt för skräck, rollspel, film noir och annan genrekultur, vilket märkts i pjäser som Gengångare & Zombies, Fulet och Necronomicon. Han var också en av författarna till P3s skräckserie De dödas röster. Gustavs pjäs Alla älskar Bernie Madoff, om Wall streets mest ökände svindlare, har satts upp på tre olika teatrar och filmades även för SVT. Tills nyligen arbetade Gustav som dramaturg på Riksteatern, där han fungerat som bollplank till flera av Länks tidigare dramatiker. Höstern 2019 romandebuterar han på Rabén & Sjögren med Beröringen, en övernaturlig thriller för unga vuxna.
DET GYLLENE SNITTET På sin studentfest är kompisgänget fyllt av förväntan inför framtiden. Men två år senare är de uttråkade, olyckliga och sitter fast i samma gamla hjulspår som alltid. Det känns som att livet är över innan det ens börjat. 
En av dem jobbar extra på museet som knivputsare. Där upptäcker vännerna en bronsåldersdolk, med den magiska förmågan att tillfälligt låta dem byta kroppar med varandra. Det är en helt berusande känsla att få låna någon annans liv en stund. Men några av dem kan inte alls hantera friheten. Och någon gör nästan vad som helst för att slippa byta tillbaka… En övernaturlig thrillerkomedi full av mordförsök, förväxlingar och halvdålig estradpoesi. Kan spelas av 6 – 13 skådespelare.