Pjäser och dramatiker Länk 2020

Här fyller vi på med korta beskrivningar av de verk som tillsammans kommer att utgöra pjäsurvalet i Länk 2020. Pjäserna läggs upp för läsning april 2019. Alla som skickar en intresseanmälan för Länk 2020 blir under då tilldelad ett lösenord. Lösenordet behövs för att ladda ner pjäserna. Intresseanmälan är inte bindande. När du eller din ensemble har beslutat att vara med i Länk 2020 och har valt pjäs (senast 13 september, 2019) skickar ni formulären  ”pjäsanmälan” som kommer att finnas på webbsidan i samma flik som intresseanmälan.

TANG av Anders Duus utspelar sig i Sverige 2035. Världens oljeresurser har börjat sina och bensin och el är dyrt och hårt ransonerat. Två grupper av ungdomar råkar söka sig till samma villa i rikemanskvarteren för att slanga bensin ur en bil – men vilka behöver bensinen mest? Och vad ingen av dem räknat med är att villan inte är tom. Syskonen som bor där har nämligen bestämt sig för att ha en fest medan deras föräldrar är borta. Och när de upptäcker inkräktarna därute ställs allt på sin spets.

TANG är en pjäs om konsekvenserna av vårt oljeberoende samhälle, om klass, kärlek, status och våld. Den ger möjligheter att fantisera runt en nära framtid, och leka med en hemmabyggd slang som influerats av kinesiska. Det blir en pjäs för ungefär fjorton skådespelare där flera roller lätt dubbleras, och där alla roller är könsneutrala.

Anders Duus är en av Sveriges mest spelade nutida dramatiker och var med och startade Länk 2010 då han arbetade först som husdramatiker och sedan som dramaturg på Riksteatern. Anders skriver båda för unga och vuxna, har spelats på de flesta av Sveriges professionella scenerna och utgår oftast från en småstadsperspektiv inspirerat av en uppväxt i Åmål. Anders första Länk pjäs, Hyenor spelas flitigt än idag och har översatts till Norska och Kantonesiska för spel i Norge och Hong Kong.

Oda Fiskum är dramatiker, översättare och dramaturg, uppvuxen i Trondheim, Norge men numera bosatt i Sverige. Hon är utbildat på The Central Academy of Drama i Beijing där hon bodde i sex år. Oda har skrivit för barn och vuxen, både dramatik och musikteater. Hon arbetar nu på en opera som uppförs i Norge nästa år. Odas pjäser har spelats på flera teatrar och festivaler i Norge, Kina, Australien och andra ställen.

NEVADALAND av Agate Öksendal Kaupang, Felicia Ohly, Otto Sandqvist
Klimat katastrofen har slagit till med full kraft i Europa. Tre Nordiska länder pooler sina kvarvarande resurser och bygger ett modellsamhälle baserade på hållbarhets principer för 250,000 människor. Den nya stad-nationen heter Nevadaland, efter det latinska ordet för snötäckt. Nevadaland skall vara ett ljus i mörkret, en överlevnads vägvisare i en värld i förfall, men landets styrande råd blir snart mer intresserad av den egna välgång och bygger murar för att skydda sig från den population de egentligen skulle hjälpt. Missnöjet växer.

Nevadaland skrevs för projektet Migrants, en gemensam projekt drivit av Norges Den Unga Scenen, Finlands Nuori Näyttämö och Riksteaterns Länk med stöd från Kulturkontakt Nord och Nordiska Kulturfonden. En första version av pjäsen spelades av en norsk-finsk-svensk ensemble på 14 personer i regi av Topi Marin med premiär 4 augusti 2018 i Tampere, Finland.

 

Alexandra Loonin är dramatiker och dramaturg uppvuxen i Ångermanland. Hon gick dramatikerprogrammet vid Teaterhögskolan i Malmö där hon också nyligen tagit en masterexamen. Alexandra har skrivit drygt 10 pjäser som satts upp av fria grupper i Stockholm, Malmö och Köpenhamn samt på Malmö Stadsteater. För Riksteatern var hon en av manusförfattarna bakom föreställningen Sång för Välfärden.

Lidija Praizovic är dramatiker, litteraturkritiker och författare. Hon har läst teatervetenskap, litteraturvetenskap på Stockholms Universitet och gick skrivarlinjen på Biskops Arnö. Hennes debut som dramatiker kom med True Colors / Hjärta mot hjärta på ung scen öst i Linköping. Lidijas andra pjäs, Pappas bil hade premiär på samma teatern 2017. Lidija skriver regelbundet litteratur- och kulturkritik på främst Aftonbladets kultursidor.

Gustav Tegby är född och uppvuxen i Umeå och har skrivit en tjugotal pjäser som spelats på Uppsala Stadsteatern, Malmö Stadsteatern, Dramaten och vid ett antal fria grupper. Han har alltid haft ett stort intresse för skräck och det övernaturliga samt rollspel och allt som är noir. Detta fått uttryck i pjäser som Necronomicon, Gengångare och Zombies och radioserien De dödas röster. Hans pjäs om en ökänd Wall Street svindlare, Alla älskar Bernie Madoff, satts upp på tre olika teatrar. Gustav har tills nyligen arbetat som dramaturge på Riksteatern och fungerat som bollplank till flera av Länks dramatiker. Förutom teater och radio skriver Gustav för film och television.